Eelt en likdoorns

Eelt en likdoorns, geen fraai gezicht!

Het vormen van eelt is een natuurlijke reactie van het lichaam om de huid te beschermen. Eelt is een beschermende verdikking van de huid die ontstaat door abnormale druk en wrijving. In delen van de wereld waar mensen veel blootsvoets lopen, kan een dikke laag eelt ontstaan onder de voet, waardoor er een beschermende laag ontstaat. In andere delen van de wereld, waar mensen meer op schoenen lopen, kan eelt onder de voeten juist een probleem zijn.

Eelt vind je meestal onder de bal van de voet en op de hiel. Deze plaatsen dragen de meeste druk tijdens het staan en lopen. Wanneer het eelt dikker wordt, geeft dit meer druk tegen de huid en er ontstaat pijn.

Likdoorns

Door een extreme plaatselijke druk ontstaan er vaak likdoorns, wat in ware verdikte eeltplekken zijn. Ze zijn het resultaat van het beschermingsmechanisme van het lichaam om de huid en onderliggend weefsel te beschermen. Likdoorns zijn meestal hard en rond van vorm, met een kern.

 

hielkloven-Elst-voetzorg

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn 2 typen likdoorns:

Het eerste, meest voorkomende, type ontstaat op de tenen en aan alle zijden van de voet. Deze noemt men Heloma Durum (harde likdoorn). Deze ontstaat vooral bij een niet goed passend en/of zittend schoeisel. Het tweede type ontstaat tussen de tenen, wordt Heloma Molle (zachte/weke likdoorn) genoemd en is het resultaat van botafwijkingen in de tenen. Doordat de tenen dicht tegen elkaar gedrukt worden, blijft de huid ertussen vaak zacht en week.

Wie krijgt hielkloven?

Hielkloven (ragaden)komen bij mannen en vrouwen voor. Door onwetendheid maar ook schaamte verwaarloost men de voeten nogal eens. Hielkloven zien er niet mooi uit en worden dan maar in sokken en schoenen verstopt. Een droge huid en verdrogende invloeden (warmte, open schoenen) en versterkte eeltvorming  kan resulteren in hielkloven. Slechter worden van de vetkamerstructuur onder de voet is mede verantwoordelijk voor hielkloven. Maar ook een platte zool, staand beroep, verkeerde voetstand, ouderdom, diabetes en overgewicht hebben invloed.

U kunt zelf eraan werken

  • Verzorg de voeten elke dag.
  • Gebruik een eeltvijl of puimsteen (onder de douche)
  • Breng vocht aan via hydraterende crèmes.
  • Neem regelmatig een voetbad.
  • Gebruik klovenzalf bij beginnende kloven.
  • Er zijn zelfs therapiesokken met verzachtende gel

Comments are closed.